jueves, 20 de enero de 2011

"Anima't a jugar amb ells"

Anima't, juga amb ells” és un programa creat per la Montse Castellà que va tenir com a origen el projecte final de la seva formació com a psicomotricista. Es tracta d'un espai on pares, mares i infants tenen l'oportunitat de jugar a través del moviment i de l'experimentació lliure amb el cos. En aquest espai, els pares i mares aprenen a fomentar l'autonomia dels seus fills i filles observant com els educadors sostenen i acompanyen en l'Anima't, el més important és que ningú els hi diu res sobre el que han de fer, ells ho aprenen sols a partir de la interacció i l'observació. Segons la Montse Castellà és un aprenentatge subtil, sense paraules ni explicacions... tanmateix, i encara que aquesta afirmació és molt romàntica, jo personalment penso que si bé és cert que durant les sessions hi ha una línia de treball on ningú li diu a ningú el que ha de fer, o com ha de ser la intervenció, els pares que vulguin poden fer el que he fet jo ara mateix, que és explorar una mica per la Internet cercant informació sobre el programa, i la veritat és que resulta bastant fàcil fer-se una idea de què s'esdevé en aquest espai... d'altre banda també s'ha de tenir en compte que a Montcada, per exemple, la gent més o menys es coneix, i normalment algú t'explica la línia de treball abans del primer dia, ja sigui un altre pare o la mestra de la llar que et recomana que apuntis al teu fill.

L'Anima't de Montcada i Reixac es porta a terme a l'escola Reixac, situada al centre de la ciutat, i és un programa destinat a pares i infants de 15 a 36 mesos, encara que de vegades hi trobes nens de més de 5 anys. Val a dir que ens trobem amb un grup força heterogeni, amb diversitat tant pel que fa a la condició d'alguns nens, com pel que fa a les relacions i rols que s'estableixen al seu entorn. 


Aquest programa es porta a terme els dimarts de 18:00 a 19:30. Els practicants ens quedarem un cop acabada l'activitat per reunirnos i parlar sobre l'experiència, normalment la reunió acabarà a les 21:00.

Podria explicar ara els objectius, com es desenvolupa una sessió... però la veritat és que seria reescriure el que ja està escrit. He fet una selecció de tres enllaços que són un bon reflex del “savoir fer” i saber comunicar de la Montse Castellà (com és el cas d'aquest primer vídeo on laveu.cat fa un reportatge a aquest espai de joc), així com dels trets i objectius d'aquest ja veterà i alhora innovador projecte. D'altra banda, la primera observació que realitzo de les 8 sessions també explica l'estructura d'una sessió.


     


En aquest enllaç al resum d'una ponencia a les IX JORNADES D'INNOVACIÓ A L'ETAPA D'EDUCACIÓ INFANTIL, també podem trobar una molt bona descripció dels trets fonamentals, objectius i metodològia de l'Anima't. Aquest article ha estat elaborat per la Montse Castellà i la Conxa Martínez.


...i també dins dels "Plans educatius d'entorn" de l'XTEC trobem informació sobre el projecte.

Parlant de l'organització de les meves pràctiques, on hauré d'observar 5 sessions i intervenir en 3, serem al voltant de 12 alumnes en pràctiques (alguns han començat abans i altres, els de l'AEC tenen més sessions), i l'estructura d'aquestes consistirà en tres pràctiques on realitzes una intervenció psicomotriu i ets observat per la teva parella, i altres tres pràctiques on ets tu qui observes la sessió i a la teva parella. A la primera i la última de les 8 sessions, els que hem començat les pràctiques el mateix dia també ens dedicarem a observar; tanmateix, quan ens toca registrar la sessió, durant l'estona de representació i joc heurístic, podem deixar el banc i els apunts, i anar al centre de la sala a participar activament.





No hay comentarios:

Publicar un comentario